روشی کم هزینه و "سبز" برای ساخت رنگهای آنتی میکروبیال

محققان دانشگاه نیویورک و دانشگاه رایس به روشی کم هزینه و "سبز"  برای ساخت رنگهای آنتی میکروبیال دست یافتند.

خواص ضد میکروبی نقره سالهاست که شناخته شده است و نانو ذرات نقره در عین غیر سمی بودن خاصیت آنتی باکتریال فوق العاده ای از خود نشان می دهند. در گذشته تولید پوششهایی شامل عوامل آنتی میکروبی، بدلایل مختلف از جمله پیچیدگی فرآیند، روشهای آماده سازی چند مرحله ای و قیمت بالای تولید کنار گذاشته شد.

تیم تحقیقاتی مذکور با بکار گرفتن دستاوردهای شیمی سبز موفق شدند نانو ذرات فلزی را در رنگهای ساختمانی معمولی بدون استفاده از عوامل و حلالهای خطرناک سنتز و استفاده کنند.

به گفته ایشان" ما بطور گسترده ای بر روی زنجیر هیدرو کربنی غیراشباع شامل پلیمرها / روغنها کار کردیم تا به یک روش عالی برای تشکیل نانو ذرات دست یافتیم".

پلیمر هیدروکربنهای غیراشباع فرایند اکسیداسیون – کاهش خودبخود را در تشکیل شبکه انجام می دهند که شبیه پراکسیداسیون لیپید می باشد، در چنین فرآیندی اسیدهای چرب در سیستمهای بیولوژیکی اکسید می شوند. در طول این فرایند تغییر شیمیایی خاصی در گونه های فعال اتفاق می افتد که منجر به ایجاد" رادیکال های آزاد " می شود. از این مساله بعنوان ابزاری برای ایجاد ذرات نانو فلزی در محیط روغنی استفاده شده است.

"سادگی فرآیند و اقتصادی بودن آن به ما اجازه داد که این رنگها را تجاری سازی کنیم و به عنوان پوششی همه جانبه در کاربردهای محیطی و حفظ سلامت و بهداشت جامعه بکار رود. با استفاده از رویکردهای مشابه، قادر خواهیم بود که محدوده وسیعی از دیسپرسیونهای ذرات نانو را تولید کرده که در موارد مختلف در حوزه بهداشت و درمان و حتی کاتالیست ها مفید باشد.

پوشش حاوی نانو ذرات می تواند مانند رنگهای سنتی بر روی سطوح مختلف فلز ، چوب، پلیمرهای شیشه و سرامیک استفاده گردد. نانو ذرات فلزی، رنگ مشخصه ای از خود نشان می دهند اما تاثیری روی انبارداری رنگهای با پیگمنتهای آلی ندارند.

به علاوه، این پوششها فعالیت آنتی باکتریالی کافی در مقابل E.coli و S.aureus   نشان می دهند. خاصیت آنتی باکتریال فاکتور مهمی برای بیمارستانها و دیگر مراکز عمومی که تمایل به رشد باکتریها (مهمترین عامل عفونت و بیماری) در آنها بالاست، می باشد.

به هرجهت، نتایج موجود بسیار هوشمندانه و ارزشمند است، بویژه از این جهت که ابداع انجام گرفته بر پایه بکارگیری روند طبیعی یک فرآیند است.

برگردان: نگار ابوالحسنی - شرکت رنگ اورانوس

ارسال نظر
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی